86 dagar: Update

>> lördag 6 februari 2010

Frugan frågade om vi skulle ha pizza idag när hon kom hem efter sin träning. Jag tvekade..... inte alls, utan for iväg i bilen och inhandlade 2 pizzor. Sabbar en deff lite lätt om man klämmer i sig en kebabpizza. Jag har försökt klura lite på energiinnehållet i en kebabpizza som anses vara av värsta sort, särskilt med alla såser på.

Som tur är finns det folk som undersök saken väldigt noga. Andreaz kom fram till att en standard calzone,/vesuvio innehåller 1115 kcal. Till det kommer då kebabkött och sås. Tur i oturen missade jag att få mig mig såsen idag vilket kanske var räddningen.

Göteborgs Posten har också lagt ner lite energi i frågan och kom med strålande journalistik fram till att en kebabpizza ligger mellan 1431 och 2260 kcal!!! Från deras undersökning får man fram att en kebabpizza ligger i snitt på 277 kcal per 100 gram och en liten pizza verka ligga runt 600 gram och en stor 900 gram. Återigen, tur man glömde såsen.

Likaså finns det en unik pizzeria i Danderyd som har angett kcalinnehåll i sina pizzor, CGs pizza. Deras kebabpizza innehåller 1473 kcal. Så med lite tur innehöll min kebabpizza inte mer än 1500 kcal och passar relativt bra in i kostschemat, när det gäller energin i alla fall.


För att vara på säkra sidan blev det två varv på rundan i kväll, med pizzan långt upp i halsen. En snabbcheck i tabellen från VO2max testet handlar det om ca 550 kcal i energiåtgång. Gick lite snabbare idag när snön inte låg djup, 37 minuter, men samtidigt inte samma pulspåslag.

Tyvärr känner jag fortfarande av mina ljumskar. Läste runt lite och det beror med största sannolikhet på svaga transversus abdominis. Min naprapat har sagt åt mig mer än en gång...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Kategorier

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Tilbaka längst UPP