71 dagar: Allmänt seg och omotiverad dag

>> måndag 22 mars 2010

Morgonvikt: 101.4 kg

Idag känner jag mig lagom sliten efter gårdagens pass. Så det fick bli något lätt och inte så mentalt påfrestande i träningsväg, tex armar. Dessa två snören som hänger ner på varsin sida av kroppen behöver få sitt de med. Kanske beror ens inställning till dem, att t.ex. biceps är underutvecklad och lika klen som en....

Jag har väldigt svårt att få kontakt med mina biceps och kontroll över dem. I alla andra muskelgruppen känner man kontakten med vikten och kan pressa sig och sega upp någon extra repetition med "vilja", men inte med biceps. Där kan man köra på och man känner sig stark, för att i nästa stund ta tvärstopp.  Det är som om man klippt av ledningen till muskeln.

Det finns två övningarsom fungerar väldigt bra för mig, för att bryta denna frikoppling. Det är Scottcurl och curl med viktplatta. Tyvärr brukar det ta mig någon månad innan jag kommer på detta, typ som idag. Idag körde jag stående curls med en 25 kg viktplatta och fick en grym kontakt med biceps, så att de fortfarande är svullna och vill krampa nu 1,5 timmar efter passet slut. Denna övning är suverän och kan rekommenderas då man kan variera vikten under setet. I början under de första repetitionerna håller man viktskivan så att den hela tiden ligger parallell med med golvet. När det sedan börjar bli tyngre, vinklar man upp den lite grand och tyngdpunkten flyttas närmre kroppen och det blir lite lättare. Så fortsätter man tills vikten pekar in mot en och man inte kan få tyngdpunkten något närmre och man inte kan göra en enda repetition till.

Jag vet inte exakt vad denna frikoppling av biceps beror på eller varför dessa två övningar hjälper så bra. Jag misstänker att det kan bero på att jag är alldeles för stel/stram/orörlig i axelpartiet och att man har skadat axlarna ett par gånger för mycket. Man borde nog kolla upp detta hos en lämplig naprapat.... men varför fixa något som inte är trasigt.... just nu i alla fall.


Träning

Biceps/Triceps
Alternerade hantelcurl 15*13kg, 10*19kg, 6*23kg, 6*19kg
Pushdowns 15*40kg, 10*50kg, 15*60kg, 8*60kg
Liggande bicepscurl 10*19kg, 6*19kg
Scull crushers 10*60kg, 6*60kg
Stående bicepscurl med viktplatta 10*20kg+6*25kg, 10*25kg
Reppressar 15*60kg, 8*60kg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Kategorier

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Tilbaka längst UPP