50 dagar: Spelat bänkpress

>> måndag 12 april 2010

Morgonvikt: 101.2kg

Idag var det gym och bröstträning... igen. Var nära att köra på i gammal vana med hantlarna då det vore gott att få någon extra rep med 68orna. Men idag chockade jag och varierade lite, bänkpress! Det är säkert minst ett år sen sen mr W och jag körde bänkpress nere på gymmet i skolan. Då låg jag och kämpade med 110-120... riktigt illa och väldigt otränad.

Teknikvidoe på tubenFör att uppdatera mig lite, fuskade jag med en teknikvideo i bänkpressandes konst. Jag har inte haft känslan av att man drar ner stången till bröstet tidigare, men det var precis så det kändes när skulderbladen fixerades. Kolla gärna in filmen.


Jag måste säga att det gick väldigt bra med pressarna idag, över förväntan. Jag borde ha kunnat räkna ut och fattat vilka vikter jag skulle kunna köra med, men det kom lite som en överraskning.

En enkel check:

Med hantlar blir vikten  2*68kg --> 136kg men sen får man bättre stabilitet med stång, vilket säkert gör 10-15% till --> 150-156kg i motsvarande vikt med stång.


Jag vågade inte riktigt pressa på max då det var ett tag sen sist, och att fastna under 150kg... det är inte ett option man vill prova på. Så det fanns ett par repetitioner kvar när jag la av. Allt kändes väldigt bra och axlarna fungerade fint. Det skall bli riktigt intressant om man framöver kan slå PB i bänken såhär 12 år senare som gubbe :D

Maskinpressarna gick även dem mkt bra. Vet inte om man sparade lite kraft på att köra bänk vs hantlar, eller om det bara var dags för en ökning. +20kg och lika många reps som tidigare.

Passet skulle avslutas med lite intervaller på crosstrainern men där stod en dam och samlade damm, så det blev cykel idag igen.


Träning

Bröst
Bänkpress 12*50kg, 10*80kg, 6*110kg, 5*120kg, 5*130kg, 5*140kg, 3*150kg
Maskinpressar 10*180kg, 6*180kg
Liggande flyes 10*26kg, 10*26kg

Cykel
Intervaller 2*4min
ca 200 kcal


Update
Kosten... dags att redovisa kosten igen så att det blir lite ordning även där. Kände mig grymt hungrig nu på kvällen och 250g kvarg gjorde inte mycket nytta och en snabb check visade att kcal-intaget inte ens uppgick till 1000 kcal. Dags att äta... :D

Kost
Lunch
3st pannkakor
Postworkout
35g protein
Middag
Ris med köttgryta
Kvällsmål
250g kvarg
Nattsnack
2st varma mackor med kalkon och ost
40g protein

Totalt
1696 kcal
191g protein (38 E%)
74g fett (32 E%)
143g kolhydrater (30 E%)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Kategorier

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Tilbaka längst UPP