94 dagar: Är 90 kg möjligt?

>> fredag 29 januari 2010

Morgonvikt: 100.8 kg

Dagens morgonvikt var 100,8 kg och vad skall man säga när gårdagens vikt var 102.2 kg. Nu är vikt kanske det sämsta mått man kan använda sig av som kontroll när man vill komma i form och tyvärr är det som 99.9% av alla använder sig av. Mitt mål med denna formtoppning är att komma under 90 kg.

När jag berättade för min bror att jag skulle gå ner till 90 kg, skrattade han mig rakt upp i ansiktet.

-"Bror, du kan aldrig väga så lite!"

Och det har fått mig att fundera lite...

Är det möjligt för mig att väga under 90 kg?!
Och när vägde jag under 90 kg senast?

Jo, rent tekniskt är det ingen omöjlighet att väga under 90 kg. Med min längd på straxt över 170 cm så är 90 kg ingen låg vikt direkt. Men vikt vs längd säger inte mycket, särskilt inte när man förhoppningsvis har lite mer muskelmassa än medelsvensson. Så lite högre vikt än min "idealvikt" på 64 kg kan man nog räkna med.

Senast jag vägde under 90 kg var någon gång runt 1995, vilket är 15 år sedan! Den största skillnaden då mot nu, är att för 15 år sedan var man i form, i riktigt bra form på alla plan. Tränade väldigt mycket kampsport och hade bra uthållighet i hela kroppen och konditionen var riktigt bra. Styrkan var i topp och lite kaxigt sa jag vid något tillfälle att:

-"Den dag jag värmer upp på mindre än 100 kg i bänkpress skall jag lägga av att träna och börja med schack".

*Host* *host*

Men frågan är snarare om 90 kg är möjligt under denna tidsperiod?

Ja, om det bara handlat om att gå ned i vikt så är det möjligt. Men jag tycker om att bygga muskler och när jag var som störst fanns det 7 kg mer muskelmassa på kroppen jämfört med nu. Så det finns lite att bygga ifatt och då äts viktnedgången upp rätt fort. Skulle denna formtoppning leda till att jag slutar på 95 kg och samtidigt har lagt på mig 5 kg muskelmassa så kommer jag inte att gråta, men det är inte mitt mål.

Målet var från början satt till 90 kg och är fortfarande målet för resterande del av denna formtoppning. Nu ser trenden inte så lovande ut, kurvan har planat ut och 90 kg passeras någon vecka efter deadline!

Som tur är har man inte bara vikten som mått för att mäta framstegen. Som det är nu har t.ex. midjemåttet minskat med 6 cm sen starten. Nice, very nice!

Träning
Triceps
Dips 22st + 12st
Push downs
Repcurl över huvudet

Biceps
Alternerande hantelcurl
Liggande hantelcurl
Repcurl

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Kategorier

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Tilbaka längst UPP